Recension: Det sällsamma fallet Benjamin Button och Nattsidan

13:15

Jag valde att köpa två stycken av Novellix senaste fyra, nämligen Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald och Nattsidan av Joyce Carol Oates.

Berättelsen om Benjamin Button känner ni säkert igen från filmen med (nästan) samma namn. En mamma föder ett barn som inte är ett barn utan en äldre man. Istället för att bli äldre blir han yngre.

Nattsidan handlar om två forskare som åker ut till olika medium för att undersöka om de faktiskt på riktigt kan göra det som de säger sig kunna.

Till att börja med gillade jag Benjamin Button bäst. Helt klart mycket saker som händer hela tiden, och en hinner aldrig tröttna på berättelsen. Den har liksom bra flyt och är så himla mysrolig. Jag har egentligen inte speciellt mycket att säga om den, förutom att den var bra. Jag kan känna att det kanske är lite synd att jag sett filmen och känner till berättelsen sen tidigare, för det gör ju egentligen att all som helst mystik försvinner.

Nattsidan är betydligt svårare att ta till sig. Åtminstone var den det för mig. Jag älskar älskar Joyce Carol Oates, men tyckte kanske inte att den här var typisk om jag jämför med det jag läst av henne tidigare. I och för sig så har jag heller aldrig läst några noveller av henne (det måste jag göra. Note to self). Men om Benjamin Button slutar på den lilla bokens sista sida, så gör Nattsidan inte det. Jag gick och funderade på den i flera dagar och började tycka mer och mer om den. Nu ser jag den definitivt som den bättre av de två. Först tyckte jag mest att den var trög och lite krånglig. Jag förstod inte alls vad den handlade om och tyckte till om med att den kändes lite meningslös. Men ju mer jag funderar över den, desto obehagligare, sorgligare och meningsfull tycker jag att den blir. Jag rekommenderar att inte döma direkt och att läsa, fundera, läsa och fundera. Och läsa ännu några fler gånger.

Det sällsamma fallet Benjamin Button | F. Scott Fitzgerald | 49 s. | Novellix | 2013
Nattsidan | Joyce Carol Oates | 45 s. | Novellix | 2013