Recension: Beautiful Creatures : Det högsta priset, det största offret (bok 3) - Kami Garcia & Margaret Stohl

08:10

I tredje delen av Caster Chronicles är Ethan och Lena tillbaka i Gatlin. Men allt är minst sagt kaotiskt - gräshoppor täcker alla åkrar, temperaturen är på tok för hög, besvärjarna kan inte använda sina krafter och ingen vet vad Link egentligen har för nya förmågor. Ethan börjar dessutom drömma konstiga drömmar, och helt plötsligt kan han inte sitt hemtelefonnummer. Lena har brutit tingens ordning, och någon måste offra sig för att ställa allt tillrätta. Men vem?

När jag läste bok nummer två var jag inte imponerad. Jag tyckte att det tog lång tid innan den började, och när den väl gjorde det tyckte jag den var för förutsägbar. Jag tycker nog att även den här kommer igång lite sent - men inte att den är förutsägbar. Jag hade många olika teorier om vad det var för fel på Ethan, men inte en enda var rätt. Däremot hade jag helt rätt om hur boken skulle sluta.

På grund av den andra boken hade jag faktiskt inga större förväntningar på den här. Jag var till och med på väg att lägga ner läsningen av hela serien, eftersom jag inte var speciellt sugen. Men någonting fick mig i alla fall att plocka upp den igen, och det visade sig vara ett väldigt bra val! Så om bok nummer två helt fått er att tappa hoppet - ge inte upp! Nu kan jag knappt vänta tills fyran kommer på svenska!

Till att börja med så händer det mer i den här boken. Första halvan går inte enbart ut på att Ethan och Lena har det struligt i sin relation, utan berättelsen går faktiskt framåt. Dock tycker jag fortfarande att det är ett problem att jag inte har koll på vilka alla är. Släktträdet som finns någonstans i mitten av boken hjälper inte ett endast dugg. Jag vill veta vad de olika personerna har för krafter också. Jag tycker ärligt talat mest att släktträdet blir rörigt när alla som är med på släktträdet inte figurerar i berättelsen.

Dessutom tycker jag att undertiteln på den här boken makes more sense. Den här titeln kan liksom bara kopplas till den här boken, till skillnad från undertitlarna på de tidigare böckerna som hade passat på alla böckerna (bok ett: Mörka drömmar, livsfarlig kärlek, bok två: Svåra val, magiska hemligheter).

Jag tycker i alla fall att ni ska läsa den, för jag hade riktigt svårt för att lägga den ifrån mig. Gör't!

Beautiful Creatures : Det högsta priset, det största offret | Kami Garcia & Margaret Stohl | 480 s. | Semic
2014